Zuzana Čaputová, Irena Bihariová a Zora Jaurová, podpredsedníčky strany Progresívne Slovensko (PS),
v máji t. r. uverejnili na youtube video k téme umelého prerušenia tehotenstva (UPT) ROZHODOVAŤ MUSÍ ŽENA
Podtitul: „Interrupcia je iba
krajné riešenie, ktoré si máloktorá žena vyberie, ak má inú možnosť. No na
konci je to vždy zodpovednosť ženy. Sme moderná európska krajina, kde ženy
musia mať právo sa rozhodovať o svojom živote. Materstvo je intímna a citlivá
téma, do ktorej politici nemajú čo hovoriť. Progresívne Slovensko je za
dôstojný život, ktorý je dôsledkom slobodných a zodpovedných rozhodnutí. Veríme
ženám.“
Zuzana
Čaputová
je zároveň kandidátkou PS na post prezidentky SR.
V statuse na svojej fb stránke som týmto
dámam položil otázku
„Prečo
vynechávate z rozhodovania aj ženou dobrovoľne zvoleného darcu spermie?“
Odpovedala Irena Biháriová a vymenili
sme si niekoľko komentov:
Irena Bihariová: „Otec nie je vylúčený z diskusie, ale konečné rozhodnutie predsa musí
urobiť ten, koho života a tela sa to týka. Si predstav situáciu, že pár uvažuje
o antikoncepcii, a žena by rozhodla o tom, že muž pôjde na vazektómiu. Žena
môže mať pri tejto úvahe poradný hlas, ale o tom, či sa muž nechá vykastrovať,
sa predsa na konci dňa musí rozhodnúť on sám, on sám s tým musí byť stotožnený.
Takto to platí aj v prípade UPT. Tu nejde totiž len o rozhodnutie, či sa pár
stane rodičmi. Tu ide o to, že žena je
tá, v koho tele sa tehotenstvo odohráva, kto bude 9 mesiacov ráno grcať a
znášať riziká a bolesti, kto bude dva dni rodiť v ukrutných bolestiach a možno
bude potrebovať rozrezať brucho, koho život ide vždy pri tom v sázku.
Kľúčová otázka je, či má niekto morálne právo rozhodnúť o tom, aby sa niekto
iný vystavil bolesti a pristúpil na riziko ohrozenia života a zdravia, okrem
neho samého? Môže byť toto rozhodnutie spoločným rozhodnutím inej osoby, o koho
život a zdravie sa nejedná?
A tým to všetko
nekončí, ale začína: je to žena, kto
musí poskytnúť svoje telo na výživu dieťaťa (ak si nikdy nekojil, nevieš si
ani predstaviť obmedzenia s tým spojené pre ženu)... A to už nehovorím o
ďalších dopadoch na jej život, spojených s ďalšími, nielen biologickými, ale aj
sociálnymi obmedzeniami: v našej kultúre
sú to stále ženy, kto sa musí obetovať, kto sa zrieka na nejakú dobu výkonu
svojich základných ľudských práv v prospech materstva, kto ostáva doma, kto sa
vzdáva kariéry, práce, všetkého. (áno, toto sú veci, ktoré sa ešte dajú
ovplyvniť, ale dnes to je stále v zásade takto). Pokým muži nebudú schopní byť tehotní, rodiť, kojiť a následne prijať
rovnakú rolu zapojenia pri starostlivosti o malé dieťa v rozsahu, v akom
dnes (žiaľ) prináleží len ženám.. o
rovnocennom rozhodovaní sa ani len nemôžeme baviť. Ako som povedala, sú
rovnocenným partnerom v diskusii, ale rozhodnutie robí len ten, o koho živote a
zdraví sa rozhoduje.“
Miro
Ščibrany: ad „Si predstav
situáciu, že pár uvažuje o antikoncepcii, a žena by rozhodla o tom, že muž
pôjde na vazektómiu“ „Ekvivalentom“ kastrácie muža je sterilizácia ženy,
preto tento príklad v spojitosti s UPT považujem za nenáležitý. Nesie muž vinu
za to, že Darca / evolúcia všetky Tebou vymenované úlohy zverili žene? Navyše,
Tvoje argumenty sú v štýle "já, já, já, jenom já (žena)", chýba mi v
nich čo len slovo o práve plodu a dieťaťa na život a starostlivosť ženy aj
muža. Plod / dieťa svoje právo na život ochrániť nedokáže, v záujme prežitia
druhu homo sapiens tak musia urobiť dospelí. Ženy aj muži.
Irena Bihariová: „Skúsim ti to ešte inak, aby si to pochopil: predstavme si, že dieťa
potrebuje darovať kostnú dreň, ktorú môže darovať jeho sestra. Môžu ostatní
príbuzní rozhodnúť o tom, že sestra bude darcom a zachráni život? To je to, čo
sa ti snažím vysvetliť – nech je akokoľvek žiadúce, aby kostnú dreň darovala
(plod dozrel v človeka), tak nejestvuje a nemôže jestvovať iný subjekt na
rozhodnutie ako ten, z koho tela má byť iný človek zachránený. Nemôžeš nútiť iného človeka, aby pristúpil
na utrpenie, bolesť, obetu, riziko pre svoj život proti jeho vôli, dokonca ani
vtedy, ak je cieľom uchrániť od bolesti iného. To je tá pointa.“
Miro
Ščibrany: ad „Nemôžeš nútiť
iného človeka, aby pristúpil na utrpenie, bolesť, obetu ... ani vtedy, ak je
cieľom uchrániť od bolesti iného“ Pri UPT nejde o bolesť, ale o život
spoločne splodenej bytosti. A tá je v tom nevinne. A bezbranná.
Irena Bihariová: „Miešaš dve veci – začal si debatu tým, či má byť do konečného
rozhodnutia o UPT zapojený muž, ale argumentuješ odvolávkou na "nevinný
život" a miešaš do toho jeho právo na život a právo na starostlivosť od
otca. Tak potom buď sa bavíme o tom, či vôbec je UPT prípustné (a či vôbec môže
o plode niekto rozhodovať, a vtedy je na mieste baviť sa o právach plodu),
alebo o tom, že UPT prípustné je a spor ostáva len o tom, kto všetko o ukončení
rozhoduje. Ak UPT akceptuješ, potom nemá zmysel baviť sa o právach plodu, a už
vôbec nie o rodičovských právach. Aké
rodičovské úlohy plní muž vo vzťahu k embryu? Preto ti tu celý čas vysvetľujem rozdiel medzi úlohou muža a ženy
pri tomto rozhodovaní v danom štádiu, a preto to tu vysvetľujem výlučne v rovine biologickej. Lebo v
tomto štádiu je to výlučne biologická vec: muž dal spermiu, ale v tele ženy sa
to má celé odohrať.
Neviem teda, čo presne je tvoj kamínek v topánke –
či to, že vôbec možno o plode do 12 týždňov rozhodovať (vtedy chápem, že riešiš
debatu vo vzťahu k plodu), alebo si sa chcel spýtať, kto všetko o ukončení
tehotenstva rozhoduje. Keďže sa bavíme o
ukončení tehotenstva, a tehotná tu je len žena, neviem, kto iný by mal mať o
tom posledné slovo.“
... že čo presne je môj kamínek v topánke?
To, že politická strana PS a jej líderky majú nad slnko jasnejšie
v takejto zložitej etickej záležitosti.
v takejto zložitej etickej záležitosti.
A začínam sa obávať, v čom všetkom
má PS porovnateľne jasno.
má PS porovnateľne jasno.
Miro Ščibrany
To je zvlastne, Tak zena po porode sa musi vsetkeho vzdat . A tie co chcu mat a nemozu by si to vzdanie sa kariery radi vymenili.Navyse to ze dieta rastie tak ten rast dava Boh a tu je kamen urazu. Co ste urobili tomu najmensiemu mne ste urobili hovori Pan a Bozie Slovo Jezis.To ze sa maju ludia ovladat a urcite veci robit len ked chcu mat deti to je pre taketo " prorokyne " uplne neprijatelne. Mna by za tieto slova Bozej Pravdy nevahali taketo osoby oznacit za blazna.Cize co je to ta sexualna revolucia?Balans na kraji pekelnej priepasti!!!!!!! Niest zodpovednost za svoje tehotenstvo tieto zeny uplne odmietaju!!! A kde boli vsetky tie ked to dieta robili? Oni pri tom neboli???????Obetuju tomu demonovi vlastnej ziadostivosti vlastne deti.Mozu este chciet aby im v tom Boh a Darca zivota pozehnal???Modlim sa za ich obratenie.
OdpovedaťOdstrániťTo je zvlastne, Tak zena po porode sa musi vsetkeho vzdat . A tie co chcu mat a nemozu by si to vzdanie sa kariery radi vymenili.Navyse to ze dieta rastie tak ten rast dava Boh a tu je kamen urazu. Co ste urobili tomu najmensiemu mne ste urobili hovori Pan a Bozie Slovo Jezis.To ze sa maju ludia ovladat a urcite veci robit len ked chcu mat deti to je pre taketo " prorokyne " uplne neprijatelne. Mna by za tieto slova Bozej Pravdy nevahali taketo osoby oznacit za blazna.Cize co je to ta sexualna revolucia?Balans na kraji pekelnej priepasti!!!!!!! Niest zodpovednost za svoje tehotenstvo tieto zeny uplne odmietaju!!! A kde boli vsetky tie ked to dieta robili? Oni pri tom neboli???????Obetuju tomu demonovi vlastnej ziadostivosti vlastne deti.Mozu este chciet aby im v tom Boh a Darca zivota pozehnal???Modlim sa za ich obratenie.
OdpovedaťOdstrániť