Zákony o interrupcii a určení otcovstva zaobchádzajú s mužmi ako
s menejcennými tvormi.
I. JAVY POJMY SÚVISLOSTI
KEDY JE UŽ ČLOVEK ČLOVEKOM
Poznámky zo
súkromných rozhovorov.
Príde
na to, čo si predstavíme pod pojmom človek.
Možné
sú dva prístupy:
• Antropocentrický prístup
Prívrženci antropocentrizmu odmietajú vidieť človeka ako každé iné zviera. Tobôž ako každý
iný organizmus. Podľa antropocentrického prístupu človek má výsadné
postavenie a výnimočné vlastnosti, slobodnú vôľu a myseľ, a až keď toto má,
je človekom. Tento prístup nedokáže jednoznačne určiť, odkedy je človek
človekom.
• Neantropocentrický prístup
Vychádza
z presvedčenia, že človek je zviera. Ako živočíšny druh má určené
druhové meno Homo sapiens sapiens a týmto druhom sa stáva v momente,
kedy má kompletnú prvú bunku. Tzn. prvou bunkou začína život človeka ako
samostatného jedinca s jedinečnou DNA. Ako všetko živé prechádza životnými
obdobiami od splynutia gamét po smrť. Neantropocentrický prístup vyúsťuje do
záveru, že človek je človekom od vzniku zygoty, v každom
období vývinu. V období moruly, gastruly, blastuly, embrya, fétu,
novorodenca, dieťaťa, pubertálneho dieťaťa, dospelca, v období reprodukčnej
zrelosti a napokon starnutia a smrti.
POTOMOK V MATERNICI
Definícia a
oprávnenosť pojmu.
Pri
počatí vzniká biogenetický celok s jedinečnou DNA zloženou z DNA
matky a DNA otca. Počínajúc počatím žena-darkyňa vajíčka sa označuje ako matka,
muž-darca spermie ako otec.
Ak
je od počatia
• žena-darkyňa vajíčka MATKA
• muž-darca spermie OTEC
potom
život v maternici je od počatia POTOMOK matky a otca.
POTOMOK V MATERNICI
–
od počatia po spontánny potrat / usmrtenie /
pôrod
biogenetický celok v tele matky
POTOMOK
–
od počatia po smrť
súčasť
biogenetickej a psychosociálnej triády
matka otec potomok
a
psychogenealogickej línie
rodu
POZNÁMKA:
Anglosaské
zdroje používajú pojem
OFFSPRING
IN UTERUS / WOMB
UMELÉ PRERUŠENIE TEHOTENSTVA
Info
z portálu Právo a medicína a poznámky zo súkromných rozhovorov.
Umelé
prerušenie tehotenstva (UPT) je zaužívaný pojem. Používa ho aj zákon. Aj
laik ľahko nahliadne, že slovo „prerušenie“ zavádza. Veď keď nejaký dej
prerušíme a nevieme obnoviť, poctivé je hovoriť o ukončení.
A presne taký je cieľ interrupcie. Usmrtiť a odstrániť potomka z maternice
a tým tehotenstvo s konečnou platnosťou ukončiť.
Pojem
UPT sa vyvinul v prostredí lekárskej vedy. Tá sa ako každá veda vyhýba
hodnotovým pojmom. UPT ako neutrálny pojem umožňuje zmierniť a zamlčať etický
kontext zložitej situácie biogenetickej triády matka-otec-potomok, ktorá
vznikla počatím. V hre nie je nič menšie ako život potomka a kvalita
života matky a otca:
•
kto má právo usmrtiť potomka v maternici?
•
má vôbec niekto takéto právo?
•
ak áno, kedy a ako?
Rozhodovanie,
či ne/usmrtiť potomka, je krajne vypätá situácia. Ohrozuje nielen jedinca, ale
aj biologickú zdatnosť druhu. Vzniká stres a strach. Mozog musí situáciu
zložito vyhodnocovať a rozhodnúť. Potreba ochrániť potomka je v mozgu
veľmi zložito zakódovaná. Preto rozhodnutie potomka usmrtiť musí spustiť silná obranná
/ útočná reakcia.
Ako
vstupujú do rozhodovania mozgu pojmy?
Neutrálny
pojem UPT infanticíde napomáha, kým pojmy vystihujúce skutočnú podstatu
potratu – napr. usmrtenie potomka v maternici – infanticíde skôr
stoja v ceste.
Ak
použijeme prísny meter, infanticídou sú aj všetky formy antikoncepcie. Pri
pohľade spriama do očí samým sebe sotva poprieme, že sme spoločenstvo primátov
s historicky najvyššou mierou infanticídy.
MUŽ HRÁ PRI ROZHODOVANÍ
O OTCOVSTVE A ABORTE PIATE HUSLE
Zákon
s otcami a mužmi zaobchádza ako s nevoľníkmi.
Pri
určovaní otcovstva zákon stanovuje tzv. domnienky otcovstva.
Prvá domnienka otcovstva:
Za
otca sa považuje manžel matky. Matrika vôbec nerieši, kto je biologickým otcom.
Ako otca zapíše manžela / bývalého manžela i bez jeho súhlasu, a to na základe rodného
a sobášneho / úmrtného listu a rozvodového rozsudku.
Druhá domnienka otcovstva:
Matka
a muž, ktorý sa považuje za otca, urobia súhlasné vyhlásenie na matrike / súde,
a to buď po narodení alebo medzi počatím a narodením dieťaťa.
Tretia domnienka otcovstva:
Dieťa
(zastúpené opatrovníkom), matka i muž, ktorý je považovaný za otca, môžu
navrhnúť, aby otcovstvo určil súd. Ak sa preukáže, že matka a označený otec
mali v čase okolo počatia pohlavný styk, súd muža určí za otca dieťaťa, ak
nepreukáže, že jeho otcovstvo je vylúčené. Súd obvykle nariadi vypracovať znalecké
posudky. Posudky súdu platí ten, kto v konaní prehrá.
Zákon
o určení otcovstva vychádza z „prezumpciu viny“ otca. Akoby zmyslom
určenia otca nebola genetická pravda a spravodlivosť. Akoby cieľom bolo
obstarať dieťaťu poskytovateľa zdrojov. Aj za cenu omylu, krivdy, zneužitia alebo
budúcej traumy dieťaťa pri zistení, že jeho sociálny otec nie je jeho
biologickým otcom.
Ľahostajnosť
voči otcovstvu a otcom má súvzťažnosť v zákone o interrupcii.
V ňom nie je o biologickom otcovi ani zmienka. Žena môže dať
usmrtiť aj potomka splodeného s manželom. Bez vedomia otca. A to
žijeme v dobe dostupných DNA testov otcovstva, čo bez rizika a za
prijateľnú cenu určia biologického otca už v 9. týždni tehotenstva.
AKO SA POTRATOVÝ ŠAVEL OBRÁTIL NA
PRO-LIFE PAVLA
Príbeh
Stojana Adasevica.
Dieťa
malo tri-štyri mesiace. Otvoril maternicu, roztrhol placentu. Potratovými
kliešťami niečo zachytil, rozdrvil, odstránil a hodil na utierku. Uvidel rúčku.
Nervové zakončenia sa dotkli jódu. Rúčka sa hýbala. Znovu niečo chytil,
rozpučil a vytiahol von. Bola to noha. Keď vytiahol zvyšok, na utierke videl bijúce
srdce. Tlkot slabol, až nakoniec ustal.
Táto
hrozná skúsenosť s ľudskosťou nenarodeného života bola v protiklade k výcviku,
ktorým prešiel. Nenarodené dieťa bol naučený považovať za podčloveka. Učili ho,
že život začína až narodením a prvým plačom dieťaťa.
Po
hroznom zážitku Stojan Adasevic odmietol vykonávať ďalšie potraty.
II. NÁDEJ JE V ODPUSTENÍ
Z VÝKLADOVÉHO SLOVNÍKA PRE
NÁHODNÉHO OKOLOIDÚCEHO
O ŽIVOTE A SMRTI V TELE
ŽENY
POČATIE
–
modlitba
ženy a muža o nesmrteľnosť
POTOMOK V MATERNICI
–
živáčik
s právom na dôstojnosť
ZYGOTA
–
uholný kameň
potomka
EMBRYO
–
uteronaut
plachtiaci miliónmi rokov
evolúcie
FETUS
–
uteronaut
chystajúci sa naplniť náruč matky
a dlane otca
NOVORODENEC
–
šťastlivec
čo unikol ostrým drápom
pro-choice maternice
PRO-LIFE
MATERNICA
–
holohumnica
nesmrteľnosti človeka
–
uholný kameň
rodu
–
koráb
potomka od počatia po narodenie
PRO-CHOICE MATERNICA
–
cela smrti / bitúnok
márnica pre potomka odsúdeného na abort
–
komora
pre holokaust potomkov
UMELÉ UKONČENIE TEHOTENSTVA
–
sloboda ženy
za hranicou slobody a života potomka
v maternici
–
prekovaný na kosu
Zubatej
usmrtenie
dehumanizovaného potomka
v tele matky
–
ilúzia
abort macht frei
–
holokaust
nekóšer porážka potomka
v maternici
–
Pilát
myjúci si ruky
nad usmrtením potomka
–
Ježiš
pribitý na kríž
maternice
PODOBENSTVO O ODPUSTENÍ
Duch Svätý
počatím Ježiša narušil právo
Márie na súkromie
Mária a Jozef
vzdaním sa práva na súkromie
a prihlásením sa k dieťaťu dokorán otvorili dvere
Vykupiteľovi a odpusteniu
© Miro
Ščibrany
Posielam ti mesačný
lúč
do tvojej studenej
noci.
Možno si ma mohla
chrániť,
no teraz budem ja za
teba prosiť.
Zlož svoju unavenú
hlavu,
je čas ísť spať.
Možno sa stretneme vo
sne,
nemusíš sa o mňa báť.
Aj keď nemohol som
vstúpiť na túto zem,
to neznamená, že ťa
nemilujem.
Aj keď ti nenaplním
náruč a neuvidím deň,
to neznamená, že ťa
nemilujem.
Posielam ti mesačný
lúč
do tvojej studenej
noci.
Možno si ma mohla
chrániť,
no teraz budem ja za
teba prosiť.
Zavri svoje uplakané
oči,
čo sa stalo, sa viac
nezmení.
No stále je nádej
v odpustení.
Aj keď nemohol som
vstúpiť na túto zem,
to neznamená, že ťa
nemilujem.
Aj keď ti nenaplním
náruč a neuvidím deň,
to neznamená, že ťa nemilujem.
Text a hudba © Zuzana Eperješiová
DISCLAIMER
• Úvahy v texte si nenárokujú byť vedeckou či svätou
pravdou, ani etickým imperatívom.
• Zodpovednosť za výklad a použitie častí textu má sám
za seba každý čitateľ.
POĎAKOVANIE
Ku konečnej podobe textu významne
prispeli podnetnými rozhovormi, názormi a postojmi moji priatelia Daimonion vonCave
a Eva Eperješiová a moja žena Hanka. Týmto si dovoľujem vysloviť im uznanie
a vďaku.
Miro Ščibrany
OZ račan.sk
OZ račan.sk
Súvisiace odkazy:
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára