Rozhovor
s uchádzačkou o mandát europoslankyne (MEP) na kandidátke strany ĽS NAŠE
SLOVENSKO Magdalénou Sulanovou prebehol v máji cez e-mail. Otázky sa
týkali týchto tém:
• voľby do Europarlamentu a kampaň na získanie mandátu ME
• volebný program, výkon mandátu MEP a súbeh s funkciou starostu
• faktografia a okolnosti súvisiace s kandidatúrou na MEP
• vojna na Ukrajine, okolnosti a príčiny jej vzniku
• vývoj a dôsledky vojny na UA pre MČ Rača
• Slovensko po voľbe prezidenta
• volebný program, výkon mandátu MEP a súbeh s funkciou starostu
• faktografia a okolnosti súvisiace s kandidatúrou na MEP
• vojna na Ukrajine, okolnosti a príčiny jej vzniku
• vývoj a dôsledky vojny na UA pre MČ Rača
• Slovensko po voľbe prezidenta
Výsledkom je tento rozhovor.
(01)
Priblížiš prosím čitateľom portálu
račan.sk svoje račianske, celomestské aj celoslovenské občianske a politické
aktivity, ktorým si venovala svoju energiu a čas od 90. rokov dodnes?
Počiatky
týchto mojich aktivít sa datujú ku koncu minulého storočia, kedy okrem
podnikania, ktorému som dovtedy venovala všetok svoj čas a energiu, som sa
začala zaujímať aj o veci verejné. Impulzom mojej angažovanosti ako občianskej
aktivistky bola vtedajšia politická situácia, predovšetkým však bombardovanie
zvyšku Juhoslávie vojskami NATO bez mandátu OSN od marca do júna v roku
1999. Zdôvodnením tohto bezprecedentného porušenia medzinárodného práva boli
falošné tvrdenia USA o údajnej genocíde páchanej v Kosove zo strany
Juhoslávie. Okrem toho som začala vnímať už vtedy nebezpečenstvo rozšírenia
vojnového konfliktu aj do iných štátov Európy. Ešte v roku 1999 som
založila občianske združenie Naša Európa 2000 – Slovakia, ktorého predsedníčkou
som doteraz a ktorého zameraním bola hlavne ochrana ľudských práv
a spolupráca malých a nielen európskych národov, aby boli schopné
lepšie odolávať pokusom o hegemóniu veľkých národov. V rámci tohto
združenia som sa angažovala predovšetkým v ochrane práv spotrebiteľa na
celomestskej, ale aj celoslovenskej úrovni, ako napr. pri porušovaní zásad
verejnoprávnosti Slovenskej televízie a Slovenského rozhlasu (dnes RTVS),
porušovaní zákona o vlastníctve bytov a nebytových priestorov zo
strany správcov, včítane zastupovania vlastníkov na súdoch ako občiansky právny
zástupca a poradenskej činnosti v tejto oblasti. Angažovala som sa aj
v kampani k referendu o vstupe Slovenskej republiky do EÚ
poukazujúc na porušovanie pravidiel EÚ pre túto kampaň zo strany štátnych
inštitúcii a orgánov SR a neférovosť vedenia jednostrannej kampane
Táto skutočnosť bola podnetom pre podanie žaloby na SR na súd pre ľudské práva.
Bola som pozývaná ako jediná predstaviteľka zo Slovenska na medzinárodné
konferencie o budúcnosti Európy, aj ako prednášateľka. Niekoľko rokov som bola predsedníčkou najväčšieho MO Matice slovenskej, MO Bratislava-Staré Mesto, ktorý mal v tom čase 500 členov. V rámci Rače som sa angažovala jednak v kauze výstavby polyfunkčného súboru
Rustaveliho, s vyústením podania podnetu na prokuratúru v mene sto
občanov Závadskej ulice na porušenie práv účastníkov konania a v kauze
nezákonného VZN mestskej časti Rača k zimnej údržbe chodníkov v Rači
podaním podnetu na okresnú prokuratúru v roku 2015, ktorá mi vyhovela
a vydala protest proti tomuto VZN, ktoré poškodzovalo väčšinu obyvateľov
Rače a muselo byť zrušené.
(02)
V rokoch 2020 až 2023 si vykonávala
mandát poslankyne NR SR za stranu ĽS NS. Akú osobnú skúsenosť si si odniesla
z pôsobenia v parlamente?
Mala som
možnosť porovnať posudzovanie práce poslancov a politikov „zvonku“ zo
strany občanov s realitou, teda čo práca poslanca obnáša a aké sú
jeho možnosti realizovať svoje dobré úmysly a predsavzatia. Predstavy
občanov sú skreslené, najmä tá, že za vysoký plat poslanci nič nerobia. Sú aj
takí, ale ak si poslanec poctivo plní všetky povinnosti a má v úmysle
konať pre dobro občanov a štátu, je to práca mimoriadne náročná. Veľmi som
bola sklamaná z prístupu k mandátu poslanca ako zástupcu občanov tých
kolegov a kolegýň, ktorí uprednostňovali osobné záujmy pred záujmami občanov
a parlament si pomýlili s trhoviskom. Princípom ich prístupu k
hlasovaniu bolo, že nie je dôležitý obsah zákona a jeho dopad pre
spoločnosť, ale kto ten zákon predkladá. A úplne som bola zhrozená
z politickej pakultúry niektorých poslancov, mám tým na mysli vulgarizmy,
oplzlosti, vrieskanie v rokovacej sále a neustále urážanie svojich
oponentov za ich odlišný názor, ktorú vniesol na pôdu NR SR Igor Matovič
a preniesol ju aj do ulíc našich miest. Výsledkom aj takto chápanej
politiky bola tragická udalosť 15. 5. 2024 – atentát na premiéra štátu, čo
doteraz v našej histórii nemá obdobu. Tento trend musíme zastaviť.
(03)
Viacerí poslanci NR SR aj
prezidentka Čaputová prišli do najvyššej politiky z mimovládnych
organizácií podporovaných aj zo zahraničných zdrojov. Aký je Tvoj postoj k návrhu
SNS regulovať takýto vplyv zo zahraničia na slovenské politické prostredie
zákonom typu FARA (Foreign Agent Registration Act), ktorý USA prijali na svojom
území už v roku 1938?
Zhruba
pred ôsmimi rokmi sa mi dostal do rúk originál tohto zákona. Veľmi ma to
zaujalo aj z toho titulu, že v USA taký zákon neprijali len tak
z dlhej chvíle a to už v roku 1938, mať taký zákon bolo určite
dôvodné. Vzhľadom na stále intenzívnejšie devastačné účinky pôsobenia zo
zahraničia platených mimovládnych organizácii, napr. vnášaním gender ideológie
do školstva SR, som sa rozhodla navrhnúť poslancom NR SR predložiť a prijať
obdobný zákon. Takýto zákon predložili v parlamente vo volebnom období
2016 – 2020 niekoľkokrát poslanci klubu ĽS NS, ale okrem nich za jeho prijatie
žiaden iný poslanec nezahlasoval. Ani poslanci SNS včítane pána Andreja Danka,
ktorí v súčasnosti predkladajú obdobný zákon. Dôvodom nezahlasovania nebol
samotný zákon, ale to, že ho predložili poslanci konkurenčnej strany. Napriek
tomu návrh SNS vítam, je pre Slovensko veľmi dôležitý, aj keď je možno už 5
minút po dvanástej. Zo zahraničia finančne podporované mimovládne organizácie,
konajúce a pôsobiace v záujme ich zahraničného podporovateľa,
predstavujú zhubne pôsobiacu „piatu kolónu“, ktorá vďaka štedrým zahraničným
dotáciám zasahuje do volebných kampaní, platí médiá, ktoré na základe
prekrútených a nepravdivých informácií manipulujú verejnosť, organizujú
protesty na destabilizáciu politickej situácie, pričom zúčastnené osoby sú za
účasť štedro odmenené a cez nastrčené osoby ovplyvňujú riadenie mnohých
ministerstiev, napr. Ministerstvo školstva SR. Podľa môjho názoru sú hrozbou
pre demokraciu na Slovensku.
(04)
V NR SR si bola v skupine
poslancov, ktorí predložili návrh novely zákona sprísňujúci podmienky pre
vykonávanie potratov. Tento návrh v parlament nezískal podporu. Aké záujmy
a politické sily sa „podpísali“ pod takýto výsledok?
Počas
celého volebného obdobia môjho pôsobenia v parlamente sme podávali, pokiaľ
nám to rokovací poriadok umožňoval, návrhy zákonov obsahujúce opatrenia na
zníženie počtu umelých ukončení života nenarodených detí, ktoré ja, pokiaľ nie
je vážny, život matky ohrozujúci dôvod na takýto zákrok, považujem za vraždu.
Ani jeden takýto návrh zákona nebol prijatý a postupne ako sa blížil
koniec volebného obdobia, klesal aj počet poslancov hlasujúcich za návrh.
Ostali sme osamotení.
Koaliční
poslanci zásadne odmietali opozičné návrhy, aj tzv. prokresťanská skupinka
v OĽaNO okolo pani Záborskej nehlasovala za návrh, lebo ho podali opoziční
poslanci. Že išlo o problematiku, ktorú aj oni mali v agende, bolo
nepodstatné. Poslanci nášho poslaneckého klubu hlasovali za každý dobrý návrh
zákona bez ohľadu na to, z dielne ktorej strany pochádzal. Tradične návrh
nepodporili ani poslanci Smeru a Hlasu, česť 3 výnimkám, lebo v tých
pohnutých kovidových časoch išlo podľa nich o nepodstatnú tému. Vraj prečo
s tým otravujeme. Takže pokiaľ nebudú do parlamentu zvolení poslanci,
ktorí si budú vedomí závažnosti a dôležitosti témy sprísnenia podmienok
pre realizáciu násilného ukončenia života nenarodených detí, v oblasti
ochrany života týchto detí zrejme nedôjde k pokroku.
(05)
Francúzsko nedávno v ústave
zakotvilo právo na potrat. EP prijal rezolúciu, kde právo na potrat navrhuje
zakotviť do Charty EU a odstrániť „gestačné obmedzenia“ potratu. Aký je
Tvoj názor na tento európsky trend k ochrane života nenarodeného dieťaťa?
Čo treba robiť, aby sa podarilo tento trend zastaviť a zvrátiť?
Tento
trend je z hľadiska kresťanskej morálky, keďže Európa bola doteraz
prevažne kresťanská, nemorálny, a preto neakceptovateľný,
z hľadiska demografického vývoja posledných 20 rokov predovšetkým
v západných členských štátoch EÚ je likvidačný – Európa neodvratne
vymiera, obyvateľstvo starne a mladá generácia bude stále menej schopná „uživiť“
generáciu svojich rodičov a starých rodičov na dôchodku. Dôsledkom týchto
vývojových trendov bude postupný krach a bankrot ekonomík jednotlivých
štátov (pokiaľ nebudú zrušené) a tým celej EÚ.
Tento
trend je dielom skorumpovaných politikov a byrokratických úradníkov na
všetkých úrovniach, pre ktorých sú jedinou hodnotou peniaze a dobré
postavenie, osud svojich národných štátov a celej EÚ je im ľahostajný.
Prostredníctvom týchto nie malých a ľahko získaných peňazí a výhod sú
vydieraní, a preto poslušní. Myslím, že obyvatelia Európy v prevažnej
väčšine ešte nestratili pud sebazáchovy, musia si len zvoliť politikov, ktorí
ako ich zástupcovia chcú, môžu a aj vedia plniť požiadavky a priania
svojich občanov a nie byrokratických úradníkov z Bruselu.
(06)
V súčasnosti sa uchádzaš o
mandát poslankyne EP za stranu ĽS NS, aj keď nie si členkou tejto strany. Čomu
pripisuješ, že ĽS NS Ti ponúkla na svojej kandidátke pozíciu číslo 9?
Zostavovanie
kandidátky a poradie jednotlivých kandidátov na nej je plne v kompetencii
predsedu strany. Neviem, aké mal kritériá pre jej zostavenie. Domnievam sa
však, že chcel využiť moje skúsenosti z angažovanie sa po roku 2000
v kampani pred vstupom do EÚ, v ktorej som poukazovala aj na negatívne
stránky a dôsledky členstva EÚ, pričom argumenty mi
poskytovali aktivisti zo škandinávskych štátov, Rakúska , Veľkej Británie
a Írska na základe ich vlastných skúseností. Často som cestovala do
Bruselu na stretnutia organizácií z členských aj nečlenských krajín EÚ,
ktoré mali kritický postoj k činnosti byrokratického aparátu EÚ.
(07)
Ani obrovské úsilie PS, SaS, KDH
a im blízkych médií nestačilo Ivanovi Korčokovi na zvolenie za prezidenta,
jednako získal nemalý politický kapitál v podobe milión a štvrť
hlasov. Kde vidíš jeho miesto na politickej scéne v blízkej budúcnosti?
Pán Ivan
Korčok je povolaním kariérny diplomat a až na pár mesiacov vo funkcii
ministra zahraničných vecí a európskych záležitostí toto povolanie
doposiaľ aj vykonával. Myslím si, že by túto dlhoročnú prax a nadobudnuté
skúsenosti ako odborník v danej oblasti mal aj v ďalšej kariére
využiť. Síce v prezidentských voľbách získal pozoruhodný počet hlasov, ale
neboli to len hlasy jeho priaznivcov, ale aj hlasy odporcov Petra Pellegriniho.
Vo voľbách neuspel, bol odmietnutý a to pre politika nie je dobrá reputácia.
(08)
S akým programom
a s akou predstavou o výkone mandátu poslankyne EP ideš do kampane? Kto
a z akých zdrojov Tvoju kampaň financuje?
Je síce
pravdou, že kompetencie a možnosti europoslanca v Európskom parlamente
vzhľadom na počet poslancov zo SR sú obmedzené, ale realita nepustí
a niekto zo Slovenska byť zvolený musí, resp. bude. Moja predstava je, aby
to boli takí kandidáti, ktorí nechcú len ľahko prísť k slušným peniazom,
ale ktorým na Slovensku záleží viac ako na vlastnej peňaženke a ktorí budú
hájiť záujmy SR a nebudú hlasovať v rozpore s jej záujmami, resp.
nebudú svojím ohováraním spôsobovať finančné straty a zároveň poškodzovať
dobré meno Slovenska. Dôstojne a kompetentne bojovať za Slovensko – to je
môj cieľ.
Už 20
rokov občania SR zdieľajú názor, že EÚ je ďaleko, a preto ich eurovoľby
nezaujímajú. Je to chyba, pretože priaznivci liberálnej politiky pôjdu
disciplinovane voliť a potom aj bude taký výsledok.
Kampaň si financujem sama, pretože náklady na ňu nepredstavujú veľké položky.
(09)
Aký je Tvoj názor na príčiny a okolnosti vzniku
vojny na Ukrajine? Pripúšťaš podiel viny Západu na vzniku tohto konfliktu? Akú
predstavu máš o ďalšom vývoji a riešení konfliktu?
Príčiny
vzniku tohto nešťastného konfliktu je treba chápať v širších
súvislostiach. Siahajú do čias rozpadu Sovietskeho zväzu, kedy nový
skorumpovaný prezident Jeľcin nechal americkým firmám a nadnárodným
korporáciám rozkradnúť štátny majetok a drancovať surovinové zdroje.
V tých časoch začalo úmyselné rozdúchavanie nenávisti a vášní Ukrajincov
voči Rusom s cieľom poštvať ich proti sebe a potom sa len
pozerať, ako zabíja brat brata. Zároveň sa začala postupná nacizácia Ukrajiny.
Po rozpade socialistického bloku dohodol Gorbačov s Reaganom, že Sovieti
odídu z NDR a Američania z Nemecka. Rusi dodržali dohodu
a Američania nie. Obdobne to bolo aj s dohodou, že NATO nebude
rozširovať počet svojich členov o bývalé socialistické štáty
a neprekročí hranice Nemecka. Všetko bolo porušené, NATO je na ruských
hraniciach, má vojenské základne na Ukrajine a svojimi zbraňami a
obetovaním životov ukrajinských vojakov vedie vojnu proti Rusku. To sú fakty.
Riešením
je jedine zastavenie bojov, rokovanie o prímerí a podmienkach
budúceho územného usporiadania Ukrajiny. Každá zbraň dodaná na Ukrajinu bude
zabíjať ľudí. Malo by sa na to myslieť.
(10)
Kontroverzný finančník George Soros
je pre jednu časť svetovej verejnosti filantrop, pre inú bezškrupulózny
manipulátor. Aký názor máš na jeho útoky na britskú libru, vďaka ktorým sa stal
miliardárom? A na jeho investície do mimovládnych organizácií
v mnohých krajinách sveta a osobitne na Slovensku?
Za
filantropa sa označuje predovšetkým George Soros sám. Jeho činnosť absolútne
nekorešponduje s významom tohto slova: ľudomil, dobročinný človek, ktorý
časť svojho majetku venuje na dobročinné ciele. Soros je totiž špekulant, ktorý
špekuláciami poškodil ekonomiky niekoľkých krajín, stal sa miliardárom
a následne začal využívať časť týchto peňazí na vývoz modelu otvorenej
spoločnosti cez Nadáciu otvorenej spoločnosti (na Slovensku založenú
v roku1992) do celého sveta. Cieľom tohto modelu je demolácia národných
štátov, ich tradícií a nastoliť zriadenie založené na princípoch
liberálno-marxistickej filozofie, podľa ktorej budú všetky kresťanské
inštitúcie, včítane rodiny ako inštitúcie zrušené a nebude existovať štát,
vlasť, rodina a ani náboženstvo. Na realizáciu takéhoto cieľa už použil 30
miliárd dolárov. A aj na Slovensku napr. na ovplyvnenie výsledkov volieb
v r. 1998, verejne sa tým chválil pán Šimečka starší. Investície pána
Sorosa do mimovládnych organizácií vo svete, ale najmä na Slovensku, vnímam
negatívne – ako snahu rozvracať a destabilizovať súčasné zriadenie
založené na demokratických princípoch.
Otázky
pre kandidátku na poslankyňu EP Magdalénu Sulanovú
pripravil Miro Ščibrany, OZ račan.sk
pripravil Miro Ščibrany, OZ račan.sk
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára