Zverejnenie príspevku / stránky na vybrali.sme.sk Tlač / PDF príspevku / stránky

29.7.13
13
Obyvatelia Rače a Vajnor vidia výstavbu ďalšej dráhy letiska M. R. Štefánika úplne inak.

Bratislavský samosprávny kraj (BSK) dokončuje Územný plán regiónu BSK, ktorý má zastupiteľstvo BSK schváliť v najbližších dvoch-troch mesiacoch. Súčasťou územného plánu je aj rozvoj letiska M. R. Štefánika. Obyvatelia Rače a Vajnor v hromadnej pripomienke vyjadrili námietky proti zaradeniu výstavby súbežnej dráhy s jestvujúcou dráhou 13 – 31 do záväznej časti územného plánu. BSK hromadnú pripomienku uznal a v apríli požiadal Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja o zvolanie rozporového konania.

Z konania vyplynulo, že ministerstvo nielenže trvá na súbežnej dráhe v smere na Raču a Vajnory, ale že zároveň plánuje utlmiť resp. zrušiť prevádzku na kolmej dráhe v smere na Ivánku pri Dunaji. Svoje zámery úradníci ministerstva zdôvodňujú tým, že 1) súbežná dráha na Raču a Vajnory je v záväznej časti územného plánu už od roku 1999, 2) pre letisko sú dve súbežné dráhy výhodnejšie než dve jestvujúce na seba kolmé dráhy, 3) súbežná dráha úroveň hluku v mestských častiach Rača a Vajnory nezvýši.

Obyvatelia Rače a Vajnor, ktorí podpísali hromadnú pripomienku proti zámerom ministerstva, vidia celú vec inak: 1) nový územný plán berú ako príležitosť dať priestor hlasu verejnosti a „opraviť“ staré riešenia vytvorené za zatvorenými dverami ministerských kancelárií, 2) obyvateľom Rače, Vajnor a Mostu pri Bratislave dve súbežné dráhy výrazne zhoršia životné podmienky, 3) hlukové zaťaženie sa výstavbou súbežnej dráhy a zrušením kolmej dráhy zvýši, k čomu zvlášť prispejú lety nákladných lietadiel.

Presadzovanie súbežnej dráhy bez zohľadnenia hromadnej pripomienky obyvatelia vnímajú ako signál, že ministerstvo nemá verejnosť na zozname dôležitých partnerov a že ministerskí úradníci sa rozhodli obetovať rozvoju letiska oprávnené záujmy obyvateľov Rače, Vajnor a Mostu. Obyvatelia sú presvedčení, že nepriaznivé dopady rozvoja letiska im dávajú právo byť rovnocennou súčasťou rozhodovania o ich životnom priestore.

Ak ministerstvo zotrvá na svojom postoji, vytvorí tým ovzdušie nedôvery a položí základ barikády, na ktorej budú obyvatelia so zástupcami letiska zvádzať dlhé, vyčerpávajúce boje, aké prebiehajú už dnes vo vyspelejších krajinách (napr. letiská Heathrow a Frankfurt).

Komu to poslúži?





Podklady:



Súvisiace články:





13 comments:

  1. V takom Rakusku by sa strana zelenych uz inak obracala. Skoda,ze si na Slovensku obyvatelia nezalozili doteraz stranu zelenych. Mozno si poviete ved je. Podla cinnosti tej co je na Slovensku by sa mala hrdit cestnym nazvom strana developingu a vystavby.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. ... Strana zelených ako environmentálna strana fungovala do predvolebného vnútrostraníckeho puču v roku 2005 - viď. článok Pavla Fabiana http://blisty.cz/art/29976.html.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Da sa to nejak blizsie popisat, o kolko by sa mal zvysit ten hluk, tym ze ta draha bude inak otocena?

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Zatiaľ len veľmi orientačne, pretože o reálnej podobe paralelnej dráhy nie je známe skoro nič.

    Ak to vezmeme z pohľadu Rače a Vajnor, budúcnosť (horizont 10 až 20 rokov) podľa môjho laického názoru prinesie takéto nové zdroje zvýšenia hlučnosti: 1) v súčasnosti sa vyťaženie kapacity letiska pohybuje cca na jednej tretine, tzn. ak sa zvýši na plnú kapacitu, čaká nás odhadom asi trojnásobné zvýšenie hlučnosti, 2) vybudovanie a sprevádzkovanie súbežnej dráhy pri zachovaní dráhy 13 - 31 (smer Rača) , ktorá je považovaná len za polovičnú dráhu, prinesie v našom priestore odhadom zdvoj- až strojnásobenie hlučnosti, 3) zrušenie krížnej dráhy 04 - 22 (smer Ivánka pri Dunaji) a presmerovanie jej letov do nášho priestoru prispeje ďalším hlukom, objem nárastu neviem odhadnúť - môže to byť až zdvojnásobenie, 4) paralelná dráha bude oproti súčasnej VPD 13 - 31 predĺžená a možno aj mierne vychýlená, vďaka čomu umožní výrazne väčšiu hustotu letov nákladných lietadiel a tým aj výrazne väčší hluk - otázka je, koľko z tohto hluku si „odskáču“ Rača a Vajnory a koľko Most pri Bratislave.

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Pan Ščibrany, sam pisete, ze je buducnost 10 - 20 rokov. Podla vasej foto, odhadujem, ze vam to uz moze byt jedno :-).

    OdpovedaťOdstrániť
  6. ... nemôže, neuvažujem štýlom „po mne potopa“.

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Uz teraz to nieje jedno obyvatelom Rendezu,Krasnan a Race. A preco? Lebo tisice ton spaleneho leteckeho kerasinu v nenormalnom hluku tu dychame teraz. A tzv,strana zelenych je akosi zazracne ticho. Asi vedia preco? A co sa tyka pana Scibranyho zrejme sa nedrzi hesla francuzkej slachty po nas potopa. Tzv.zeleny Pilinsky by mal bojovat za vsetky matky s detmi v Raci nie,len za niektore. Tie exhalaty padaju na zem a deti ich dychaju chapalneee? Lubo Krampl.

    OdpovedaťOdstrániť
  8. je lahko kritizovat, ale skus najst riesenie ... fyzika hovori ze startovat a pristavat ma lietadlo proti vetru, vacsina vetrov ide od race ku letisku ... takze na dovolenku lietadlom a na letisko elektrickou, alebo budeme chodit na schwechat?

    pokrok nezastavis ... spotreba lietadiel aj ich hlucnost klesa ... a bratislava a okolie su uz husto osidlene ... ak to nepojde na racu, tak budu pindat z ivanky ... co vlastne povazujeme za prioritu?

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Vazeny anonym 31.7.2013 11:54:00:
    Nestarat sa o to, ake riesenia sa pripravuju (ktore nas navyse v buducnosti ovplyvniavelmi negativne), by bolo velmi kratkozrake az nerozumne.
    Iste su ludia, ktori planuju maximalne par dni dopredu alebo vobec. V pripade takychto zasadnych uzemnych rozhodnuti treba vsak mysliet aj na to, co bude o x rokov. A nenechat sa uchlacholit vyjadreniami uradnikov, ze ved to sa teraz nemusime znepokojovat, to bude mozno az o 10 rokov. Vela ludi si ceni svoje domovy a planuje zit vo svojej stvrti aj o tych 10 rokov a vychovavat tu svoje deti. Takymto ludom to samozrejme nemoze byt jedno. Lucia Scibranyova

    OdpovedaťOdstrániť
  10. ... osobne za prioritu považujem - nielen v prípade letiska - hľadanie spravodlivých riešení. také riešenia sa nedajú nájsť za zatvorenými dverami developerských, investorských a ministerských kancelárií, ale len v poctivom verejnom dialógu odborníkov a dotknutej verejnosti. je snáď spravodlivé riešenie, ktoré 500 tisíc obyvateľom BA poskytne cestovateľské pohodlie (letisko v dosahu mestskej dopravy) a zvyšným 50 tisíc obyvateľom hodí na hlavu všetkým jeho negatívne dopady??

    článok ani hromadná pripomienka nie sú len o kritizovaní. sú o legitímnom odpore proti mocenskému neverejnému rozhodovaniu MDVRR o rozvoji územia, v ktorom žijeme, a o snahe obyvateľov tohto územia stať sa rovnocennou súčasťou strategického rozhodovania.

    hlavné mesto sa rozvíja severovýchodným (Rača, Svätý Jur, Pezinok, ...) a východným smerom (Vajnory, Ivánka pri Dunaji, Bernolákovo, ...). letisko M. R. Štefánika, ktoré bolo kedysi ďaleko za perifériou hlavného mesta, sa stáva stále viac jeho súčasťou. odpovedať si musíme na zásadnú otázku: je pri takomto vývoji vôbec rozumné rozširovať prepravnú kapacitu letiska a zvyšovať nákladnú leteckú prepravu?

    OdpovedaťOdstrániť
  11. Pred viac,ako 45 rokmi havarovalo lietadlo IL 18 Bulharskych aerolinii tu v Raci na kopci piesok. Bolo to strasne nieco. A vtedy sa zastavili lety nad Racou. Lietalo sa inou trasou. Lenze po zmene rezimu sa zacalo stavat hlava nehlava. A tak sa postavili aj domy pod touto trasou. A novi obyvatelia trebars aj z Dobrej vody sa zacali pytat preco maju znasat hluk a exhalaty? A tak sa odblokovala trasa nad Racou. A preto,ze Racania znesu vela niekto si veselo nad Racu nacmaral dalsiu drahu. Lietadiel bude lietat,len a len viac. Je normalne,aby sme sa proti tomu postavili. Lubo Krampl

    OdpovedaťOdstrániť
  12. Anonymný 31.7.2013 14:16:00

    My nekritizujeme, my sa branime. Nasou ulohou nie je riesit technicke problemy letiska.
    S chodenim na Schwechat nemam absolutne ziaden problem, 60 km nie je velka vzdialenost. A odvieziete sa tam castokrat pohodlnejsie ako v MHD na Ba letisko.
    Inak este k tomu zahustovaniu. Ivanka, Raca, Vajnory, to su obce ktore tu boli od nepamati, este skor ako sa postavilo Ba letisko, skor ako sa Bratislava volala Bratislava a skor ako sa narodili bratia Wrightovci.
    Nemozete od nas ocakavat, ze si nechame zhorsit nase zivotne prostredie len preto, lebo letisko chce mat optimalnejsiu drahu na nas ukor.

    Peter L.

    OdpovedaťOdstrániť
  13. Moje subjektivne dojmy zo sucasnych Krasnan:
    1. hukot vlakov, hlavne tych nakladnych je uz teraz paradny
    2. ked vam prefrci elektricka pred oknami, tiez parada
    3. hukot stupajucih lietadiel je opat paradny
    4. zahustovanie sidliska napadmi typu Cernockeho a Hagarova, Dolna Pekna...tiez parada
    5. hluk z Grafie
    Ked si uvedomite, ze cez den aj noc neustale nieco huci, tak sa na dalsiu zhlucnenie vobec netesite. Ja som byval isty cas vo Vrakuni a na letisko som vlastne videl, ale takyto hluk z lietadiel som tam nezazil.

    OdpovedaťOdstrániť