Myšlienky Vladimíra Palka z rozhovoru s Karolom Sudorom v knihe
(1) NA POTRATY CHODIA AJ KATOLÍCKE ŽENY
Bohužiaľ, neplatí, že sa katolícke ženy potratom
vyhýbajú.
Chvalabohu, chodia zriedkavejšie, ako je priemer. Ale chodia. Naopak, niektoré liberálne ženy
by na interrupciu nikdy nešli, lebo vo svedomí cítia, že je to problém. Potrat má byť nelegálny,
pretože v tele matky ide o ľudskú bytosť. A zákony musia chrániť životy všetkých
ľudských bytostí. Nech sú deťmi veriacich či neveriacich rodičov. Zástancovia práva
na interrupciu zabúdajú, že i medzi neveriacimi sú pro-life ľudia.
Splynutie
spermie s vajíčkom pre mnohých ešte nie je život. A čo to je, keď nie
ľudský život? Aj o iných rasách sa zvyklo hovoriť, že to nie sú ľudia ako my.
Aká je realita? Zákon musí chrániť všetky ľudské bytosti bez ohľadu na to, že
ich niekto za ľudské bytosti nepovažuje. Zabiť nevinný ľudský život je
pre mňa čosi nepredstaviteľné. Nevýslovný zločin. Ľudský intelekt je
schopný vytvárať rôzne konštrukty v snahe ospravedlniť si vlastné nesprávne
postoje. Zástancovia potratov si možno neuvedomujú, ako tým pomáhajú legitimizovať
názor, že je možné zabiť aj bábätko. Fanatizmus pro potratovej loby je dnes
už taký, že mu prekáža aj známa pôvodná pro-choice formulácia – potrat
by mal byť legálny, bezpečný a ZRIEDKAVÝ. Slovo zriedkavý už
považujú za urážlivé. Čo nám tým chcú niektoré feministky odkázať?
(3) ZÁKAZ POTRATOV A OSVETA SA NEVYLUČUJÚ
Potrat zabíja dieťa. Je neprirodzený. Bezbranné ženy potrebujú aj
osvetu, pomoc, prevenciu a ochranu. Spolu so zákazom
potratov. Tie veci sa nevylučujú. Zákon
je veľký učiteľ. Kým sú potraty legálne, ľudia tomu rozumejú tak, že ísť na
interrupciu vlastne nie je žiadny veľký problém. Keby boli zakázané, mnohí by
si rozmysleli, čo budú robiť. Zákon vychováva. Ak ľudia chcú, k osvete
sa dostanú. Môžu sa vzdelávať. Napríklad aj v metódach prirodzeného plánovania
rodičovstva. Zákazom potratov výrazne ubudne. Jasné, že potratová
turistika existuje, ale že by to bola masová záležitosť? Stavať proti sebe zákaz
potratov a osvetu a materiálnu pomoc matkám sa mi zdá umelé. Systém pomoci v
zásade funguje. O pomáhajúcich organizáciách
ženy vedia. Ak na ulici náhodne oslovené ženy nevedia také organizácie
vymenovať, je to preto, lebo väčšina žien takú pomoc nepotrebuje. Tie, ktoré sa
v takej situácii ocitnú, si potrebné informácie zistia. Vraj väčšina
spoločnosti nie je naklonená zákazu. Štatistiky hovoria skôr opak. Ono je
to tak, že síce môžete mať v spoločnosti reálnu prevahu, ale tvorcovia verejnej
mienky, médiá, sú aj tak schopné vytvoriť dojem, že ste
menšina. S tým sa stretávam fakt dlho.
(4) ÚMYSELNÉ ZABITIE DIEŤAŤA NEOSPRAVEDLŇUJE ANI SNAHA ZACHRÁNIŤ ŽIVOT MATKY. MATKA VŠAK MÁ PRÁVO NA LIEČBU.
Katolícka cirkev uznáva, že tehotná matka má nárok na lekárske ošetrenie, ktoré ju
má vyliečiť. Potrat, teda priame zabitie, sa tam však neráta. Úmyselné
zabitie dieťaťa „nemôže byť dovolené ani ako cieľ, ani ako prostriedok k dobrému
cieľu“. To som citoval encykliku EVANGELIUM VITAE. Nemôžem povedať iné než to,
že žena na interrupciu ísť nemá. Kresťanskí lekári hovoria o pro potratovom
myšlienkovom posune nových gynekológov, ktorí sú na realitu zvyknutí, a tak
potrat odporučia veľmi ľahko.
(5) ZABIŤ NEMOŽNO ANI ŤAŽKO POSTIHNUTÉ DIEŤA. ANI DIEŤA POČATÉ ZNÁSILNENÍM
Pre tehotné matky, ktorých život je ohrozený, treba vždy urobiť
maximum. Dieťa však zabiť nemožno. Ani ťažko postihnuté
dieťa. A pripomeňme, že diagnózy sa občas mýlia. A že čo nám Boh chce povedať, keď na svet posiela
ťažko postihnuté deti? Čo nás to má naučiť? Je to jeden z najťažších problémov náboženstva vôbec. Ak je
naša viera pravdivá, nejaký zmysel to, že sa také deti rodia, musí mať. Ak
naša viera pravdivá nie je, tak žijeme v absurdnom svete. Stále ide o Božie
deti, o dedičov kráľovstva nebeského. Sú to ľudia. Ich život. To je
podstatné. Zmysel spočíva aj v tom, že si nezvykneme na zabíjanie ľudí.
Ani po
znásilnení dieťa nemožno zabiť. Dieťa je
nevinný ľudský tvor. Aj znásilnená žena. Potom ale vyvstáva otázka,
či riešením jedného zločinu je ďalší zločin – smrť nevinného dieťaťa. Moja
odpoveď je, že to nedáva zmysel. Áno,
pre ženu je to ťažký údel. Či má niekto právo spochybňovať
rozhodnutie znásilnenej ženy ísť na interrupciu? Ak oberiete dieťa o právo
na život, tak áno. Rozhodujúce je len to, či dieťa zabijeme, alebo
nezabijeme. Ak viem, že ako lekár by som nebol schopný to urobiť, ako môžem
povedať, že matka na to má právo? Nemá. A že je tyrania prikazovať žene, obeti
znásilnenia, čo má robiť? To je hlboký omyl. Stále platí, že nemáte urobiť
obeť aj z dieťaťa. Za utrpením, ktoré prekonáte, je aj dobro a
požehnanie. Závisí od človeka, ako sa postaví k ťažkej životnej skúške. Áno, byť
znásilnená, otehotnieť, nosiť plod násilia a porodiť ho musí byť strašne
ťažké. Ťažké skúšky sú jednoducho súčasťou našich životov.
(6) „MORALIZOVAŤ“ ŤAŽKÉ ROZHODNUTIA ŽENY OPRÁVŇUJE PRÁVO DIEŤAŤA NA ŽIVOT
Čo ľudí
oprávňuje moralizovať nad ťažkými rozhodnutiami iných? K slovu moralizovať sa tu hodia skôr úvodzovky. Právo
dieťaťa na život. Ľudský život je na prvom mieste. A urobiť vo
veľkej bolesti správne rozhodnutie je jedným z najvznešenejších spôsobov, ako
sa ukáže dôstojnosť človeka.
(7) USMRTENIE DIEŤAŤA PRI POTRATE JE VRAŽDA
Odpovedi na otázku, či je slovo vražda
pri interrupciách primerané, by som sa rád vyhol. Lebo k ženám,
ktoré boli na potrate alebo o ňom uvažujú, sa chcem správať ako k ľudským
bytostiam. Preto volím iný jazyk. Mne nejde o to, aby bol niekto za
potraty odsúdený. Ide o to, aby sme vedeli, čo je správne. Ľudský
život musí byť chránený, potrat musí byť nelegálny a za prekročenie
tohto princípu musí nasledovať sankcia. Diskusia o potratoch by nemala
byť len cvičením z logiky. Je to príbeh, ktorý by mal vyústiť do pokánia
a spásy.
(8) ZA PORUŠENIE ZÁKAZU MUSIA VŽDY EXISTOVAŤ SANKCIE
Sankcie
za porušenie zákazu musia existovať vždy. A niekto tú sankciu musí niesť. Potrat niekto vykonáva. Podľa niektorých stačí, keď sankciu
nesie lekár. Nemyslím si, že ženu možno vo všeobecnosti vynechať. Primeranosť
sankcie sa odvíja od okolností. Vzhľadom na vážnosť veci by malo byť sankciou
odňatie slobody. Sankcie nie sú na to, aby šli ženy do väzenia, ale sú
na to, aby po potrate nesiahali. A sú na ochranu života maličkých. A aj
žien, aby nemuseli v živote niesť fyzické aj psychické následky potratu. Zákon má vytvárať i priestor pre milosrdenstvo a miernosť trestania podľa okolností. Ide však o vážnu vec, takže sankcia odňatia slobody vo všeobecnosti tam
musí byť. Vyjadriť sa k podrobnostiam je úloha pre morálnych teológov.
(9) ZO SVOJHO UČENIA NESMIE CIRKEV ZĽAVIŤ ANI O PÍSMENO
K otázke, čo má cirkev proti kondómom, aj keď pri nich nedochádza
k počatiu života: Ako katolík rešpektujem stanovisko katolíckej cirkvi.
Učenie cirkvi beriem ako celok, z ktorého cirkev nesmie zľaviť ani
o písmeno. Moja životná skúsenosť mi v mnohých otázkach potvrdila, že katolícka
cirkev nás učí správne, preto dôverujem cirkvi aj v otázkach, ktoré nemám
osobne celkom premyslené.
(10) KRESŤANSKÝ POLITIK MUSÍ VŽDY HLASOVAŤ ZA UMENŠENIE ZLA
Ako sa
postaviť k návrhom na sprísnenie interrupcií, keď s nimi prišli
fašisti z Kotlebovej strany? Nehlasovať za dobrú vec, lebo ju navrhne
niekto, kto je v iných veciach defektný, považujem za nesprávne. Kresťanský
politik má vždy povinnosť hlasovať za umenšenie zla. Podstatný je
obsah návrhu zákona. Ak umenšuje zlo, je úplne jedno, kto ho predkladá. Mali
by sme zaň hlasovať.
Text skrátil a medzititulky
doplnil Miro Ščibrany
OZ račan.sk
Skrátený text upravil
Vladimír Palko
Karol Sudor - Vladimír Palko LIBERÁL SPOVEDÁ KONZEVATÍVCA
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára