Šiesta časť rozhovoru s DvC na tému materstvo a aborty.
• Posledné storočie možno s trochou nadsádzky označiť ako víťazné
ťaženie mémbiontov infanticídnej
reakčnej schémy (IRS). Mémbionty ochrany
života v tele matky sa spamätávajú zo série ťažkých úderov a hľadajú
cestu, ako sa dostať späť do hry. Aké vysvetlenie má pre tento vývoj
a momentálny status quo mémológia?
Otázka
je síce jednoduchá a krátka, ale obávam sa, že odpoveď bude pre čitateľa
náročnejšia, a to hlavne preto, že budem od neho očakávať zásadnú zmenu
nazerania na svet. Je pre každého človeka prirodzené chápať vlastné konanie
a konanie druhých ako osobnú vec vlastnú, či osobné veci iných. Je ťažké
chápať naše konanie ako výslednicu prírodných procesov vo svojej bytostnej
povahe neosobných. Lenže takto sa mémológia pokúša svet, v ktorom
žijeme, popisovať. Podobné otázky, ako si mi položil, zväčša majú
odpoveď: pretože niekto niečo nesprávne pochopil, pretože tí druhí sú
nemorálni, či sebeckí a pod. Lenže ak ideme v pýtaní sa ďalej, teda prečo niečo
nesprávne pochopili, či prečo sú sebeckí, tak už odpovede spravidla chýbajú.
Už
sme hovorili, že mémológia chápe človeka ako opicu, ktorá žije
endosymbioticky s kultúrou, a kultúra je vlastne ekosystém
živých bytostí, organizmov, mémbiontov – živáčikov, ktorí obývajú naše
mozgy, majú schopnosť v procese vývoja mozgu, ktorý nesprávne nazývame učením
sa, pozmeňovať štruktúry neurónových synaptických prepojení tak, aby
zodpovedali ich štruktúre. Prečo nesprávne? Pretože nie my sa učíme, ale
mémbionty učia nás, rozmnožujú sa z mozgu do mozgu prostredníctvom
kultúrnych entít, napríklad slov, znakov, predmetov, obrazov, skrátka
všetkých zjavných predmetných prejavov kultúry, aby oni prežili, nie aby sme sa
my naučili niečo vhodné pre naše prežitie. Môže to byť pre naše prežitie
vhodné, ale nemusí, hlavne, že prežijú ony.
Ak
sa teda pozeráme na akýkoľvek jav, týkajúci sa človeka, musíme hľadieť
na to, že je výslednicou evolučných procesov dvoch symbiontov – človeka a
kultúry, ktorí jeden bez druhého už nemôžu prežiť. Keby mohli a bolo by to
pre jedného z nich výhodné, tak by to prírodný výber už dávno uskutočnil. Lenže
sa deje pravý opak. Vďaka našej symbióze s kultúrnymi mémbiontami sme
nielenže prežili, ale sme najúspešnejším druhom opice na planéte. Z pôvodného
stavu nanajvýš 2 miliónov cromagnoncov sme dosiahli 7 miliardovú celoplanetárnu
populáciu a rozšírili sme sa po celej Zemi. Je to mimoriadne úspešný
symbiotický vzťah.
Ak
je teda niečo nevýhodné pre nás, ako opice, tak je to výhodné pre nášho
symbionta. Ak nejaké mémbionty, ktoré obsadili naše mozgy, znižujú
našu fitness, tak zrejme to zvyšuje ich fitness a je to pre ne výhodné.
Kým sa majú kam šíriť, kým je dostatok mozgov, tak sú v evolučnej výhode,
ak dokážu efektívnejšie obsadzovať mozgy ako mémbionty, ktoré chcú zvyšovať
fitness opíc – ich hostiteľov.
Mémológia,
ako som už povedal, považuje mémbionty za živé bytosti. Majú teda nejaký
spôsob života, svoje životné záujmy, majú schopnosti, znaky, vďaka ktorým sú schopné
prežiť a rozmnožovať sa. Otázka, prečo niektorý mémbiont úspešnejšie prežíva
ako iný je preto otázkou na spôsob života jedného, či druhého. Úplne
analogicky ako v organickej prírode. Keďže mémbionty žijú v podobe štruktúry
neuronálnych prepojení v mozgu, tak otázka na ich spôsob života je otázkou na
to, ako dokážu využiť vrodené štruktúry mozgu, teda tie, ktoré nám vytvorila
naša biologické evolúcia. Mozog musí byť ochotný mémbionta rozmnožiť, a
tá ochota je daná práve vrodenými štruktúrami, tými, ktoré mémbionty nedokážu
zmeniť, ale iba ak začleniť do seba a využiť vo svoj prospech. Taký mémbiont,
ktorý to dokáže, je prírodným výberom uprednostnený pred takým, čo to
dokáže pomalšie, horšie alebo vôbec.
Keď
tieto vstupné úvahy zasadíme do kontextu našej témy, tak sa musíme pozrieť na
to, aké mémbionty vzájomne súťažia o hlavy opíc, z akých evolučne
starších mémbiontov pochádzajú, prečo sa vyvinuli do tej podoby, akú majú
dnes, aké pre ich prežitie podstatné znaky obsahujú a prečo ich obsahujú.
Ak
sa na spor pro-life a pro-choice pozrieme bližšie, tak sa oba spoliehajú
na jedného spoločného mémbionta: je to MÉMBIONT PRÁVA NA NIEČO.
Právo na život sa sporí s právom ženy na jej voľbu zabiť potomka. Oba mémbionty
nejako súvisia s mémbiontom práva na niečo. Ako? Sú to vývojové vetvy podobne
ako napríklad sa všetky druhy stavovcov vyvinuli z nejakého okrúhloústeho
predka?
Rozoberme
si bližšie mémbionta práva na niečo. V súčasnosti
sa mnoho diskusií krúti okolo tzv. ľudských práv. Koncept ľudských práv
sa vyvinul v 18. storočí zo stredovekého systému dedičných práv a privilégií, a
z kresťanského konceptu rovnosti pred Bohom. Osvietenskí filozofi odvodili
tento koncept z ničím nepodloženej prirodzenosti práv človeka voči spoločnosti.
Lenže v skutočnosti v prírode nemá žiaden organizmus právo na nič, čo
si sám nezariadi. S výnimkou jedného jediného vzťahu, a to je vzťah
mláďaťa voči rodičom. Mláďa má práva, rodičia povinnosť ich uspokojiť.
Mémbiont práva na niečo teda stojí na oddelení potreby niečoho v jednom človeku
a jej uspokojení iným človekom. Prirodzenosť tohoto práva je odvodená od
prirodzenosti mláďaťa.
Oproti
divým formám opíc vykazujeme, rovnako ako iné domestikované cicavce voči svojim
divým formám, mláďacie (neotenické) znaky. Oveľa viac sa podobáme napríklad na
mláďa šimpanza ako jeho dospelca.
To
značí, že náš symbiont selektívne uprednostňuje naše mláďacie rysy,
úplne rovnako ako to robíme my u našich domestikantov. Prečo? Pretože to
zabezpečuje kooperáciu domestikanta voči domestikátorovi.
• Lenže my nie sme mláďatá. A náš
symbiont a domestikátor – kultúra – vizuálne mláďacie rysy Homo sapiens „nevidí“.
Či?
Zdá
sa, že prírodný výber nastavil neoténiu mláďat cicavcov tak, že kým sú rodičia
ochotní do nich investovať, tak sa vývoj mláďaťa spomaľuje, či dokonca zastaví.
Dá sa dokázať, že naše mozgy sú fyziologicky veľmi podobné mozgom mláďat.
Povedané mémologicky: také mémbionty, ktoré dokážu dráždiť vrodené mláďacie
správanie majú selektívnu výhodu, pretože ak sa naviažu súčasne na nejakú
vrodenú potrebu, tak len cez tieto mémbionty sa táto potreba uspokojí, čo
zabezpečí rozmnoženie mémbionta, a teda aj jeho prežitie. Napríklad potreba
jesť ⇒
mémbiont práva na jedlo ⇒
uspokojenie pomocou mémbiontov zákonných sociálnych dávok. Potreba infanticídy ⇒ mémbiont práva na infanticídu ⇒ mémbionty zákona o interupciách a
mémbionty medicínskeho riešenia. Jav prenosu životných funkcií z
domestikanta na domestikátora som nazval DOMESTIKAČNÝ TRANSFER. Vďaka
domestikačnému transferu domestikant sa stáva nositeľom evolúcie
domestikátora, pretože uspokojenie potreby domestikanta je realizované cez
štruktúry domerstikátora. História ľudstva je história systematického a
nezvratného procesu domestikačného transferu, ktorý sa najmä v 19. a
20. storočí enormne urýchlil. Vždy, keď sa vytvorí vhodná ekosystémová situácia,
že je umožnený prenos ďalšej vrodenej schopnosti sapienta na mémosféru, tak to
prírodný výber zákonite pozitívne selektuje.
Z
takéhoto pohľadu je pochopiteľný enormný úspech mémbionta práva na niečo.
Keďže je mimoriadne úspešný, tak je želanou symbiotickou nevestou pre
iné mémbionty. Je výhodný pre každého mémbionta, ktorý sa viaže na nejakú
prirodzenú potrebu človeka, teda na niečo, čo si v pôvodnom prostredí
sapient musel uspokojiť sám. A tak sa postupne objavila celá plejáda práv na
niečo, následne ekosystém mémbiontov sociálneho štátu, kde sa
zabezpečuje jednak rozmnožovanie mémbiontov práva na niečo, ale aj jeho symbiontov
a súčasne evolúcia nových a nových vývojových vetiev druhov mémbiontov práva na
niečo.
Z
toho ovšem vyplýva, že sa mémbionty v jednej vývojovej vetve môžu dostať do
evolučnej súťaže s mémbiontami inej evolučnej vetvy. Je to podobné, ako sa dva
druhy mačkovitých šeliem vzájomne pretláčajú o tú istú potravu v africkej
stepi: levy a gepardy. Hovorí sa tomu súťaž o rovnakú ekologickú nichu.
A
tým sa dostávame k položenej otázke. Mémbiont práva na usmrtenie potomka
bojuje o šancu rozmnožiť sa do toho istého bazéna mozgov opíc ako mémbiont
práva potomka na život. Ak je jeden úspešnejší ako druhý, tak si
treba uvedomiť, že zrejme úspešnejšie využíva vrodené prostredie mozgov
ako ten druhý.
V
tom je podstata jeho úspechu, a tú si skúsme vysvetliť.
V
záujme sprehľadnenia výkladu použijem skratky:
ProLSM ... pro-life symbiózy mémbiontov
(mémbiont práva a mémbiont ochrany života)
ProCSM ... pro-choice symbiózy mémbiontov (mémbiont práva a mémbionty rozhodovania o infanticíde)
PRVÝ
VÝZNAMNÝ ROZDIEL je v tom, že kým ProLSM sú viazané na vrodenú potrebu potomka
– nie matky – prežiť, tak ProCSM sú viazané na vrodené potreby matky. Majú
preto väčšiu šancu sa replikovať do mozgov žien, ale aj mužov, ktorí sú
aktívnymi replikátormi mémbiontov práv. Tým sa v ekosystéme mémosféry (ekosystém
mémbiontov) vytvára postupne prevaha ProCSM a ProLSM sú
vytláčané na jeho okraj.
DRUHÝ
ROZDIEL je v tom, že prírodný výber uprednostní vždy také
riešenia, ktoré riešia veci jednoduchšie, aj keď z hľadiska funkčnosti
neoptimálne.
Napríklad dlhý krk žirafy sa
vyvinul tak, že sa z generácie na generáciu uprednostňovali pozitívnou
selekciou jedinci s dlhším krkom. To však malo následky. Najčastejšie uvádzaným
následkom je absurdne dlhý rekurentný laryngálny nerv. Keby vedela evolúcia plánovať, tak
najprv by zabezpečila, aby sa nerv vyvliekol spod aorty a až potom by sa krk
predlžoval. Lenže evolúcia nič neplánuje, len rieši okamžité situácie
najbližšími prostriedkami.
Takže
ak by mal byť ProLSM úspešný, mal by sa najprv spojiť do symbiózy s nejakým
mémbiontom strachu z infanticídy, a až potom by sa mohla prirodzená potreba
cez domestikačný transfer na takúto komplexnú symbiózu realizovať. ProCSM to
má oveľa ľahšie, pretože domestikačný transfer ide priamo cez neho.
TRETÍ
ROZDIEL tkvie v tom, že ProCSM majú v mémosfére účinnú
ekosystémovú podporu technologických mémbiontov. Tak nazývam obrovskú ríšu
mémbiontov, ktoré sprostredkúvajú fyzické uspokojenie potrieb. Sú to
jednak tie, pomocou ktorých si uspokojujeme obstaranie potravy, potom
také, ktorými si riešime terénne potreby, samotné technológie a v rámci
toho aj technológie zdravia. No a do toho patria aj mémbionty umelej
infanticídy (MUI, antikoncepcie a umelého potratu).
Ako
sme už v niektorom z minulých dielov hovorili, v mozgoch máme vrodené
štruktúry pre infanticídu po
narodení. Biologická
evolúcia nerátala s tým, že prídu mémbionty, ktoré umožnia infanticídu vykonať už
vnútri tela matky.
Prirodzené
rozhodovanie matky o tom, či zabiť potomka, alebo nie, je po
narodení. No a tomu sa potomok aktívne bráni. Jednak sa
počas pôrodu a po ňom matke vyplaví do krvi množstvo hormónu oxytocínu, aby keď
matka uvidí malé telíčko sa jej mozog rýchlo naviazal na to dieťa a ona v ňom
bezpečne rozoznávala potomka. Súčasne však dieťa aktívne robí bezmocné
pohyby, ktorými dráždi vrodené štruktúry v mozgu matky, slúžiace na ochranu
potomka. Po narodení je pomerne ťažké rozhodovanie pre infanticídu. A
nielen to. Je ťažké sa aj potomka zrieknuť. Napokon vďaka týmto vrodeným
reakciám náš druh doteraz prežil. V takejto situácii majú vyššiu šancu ProLSM,
pretože nemusia uzatvárať symbiózy s nejakými inými mémbiontami a priamo
dráždia vrodené správanie matky.
Potomok
v maternici tieto možnosti nemá. Preto majú viac šancí sa do mozgu matiek
replikovať ProCSM, pretože priamo dráždia vrodené infanticídne reakcie a tie
nemajú až takú silnú reakčnú alternatívu ako po narodení.
NO
A ŠTVRTÝ ROZDIEL je, že pre celý ekosystém mémbiontov je
v princípe nevýhodné, ak žena trávi čas svojím a nie jeho rozmnožovaním.
Veď čo tak desí napríklad bezdetnú ženu mať dieťa? Napríklad, že nedokončí
školu ⇒
nebude replikovať množstvo mémbiontov. Nebude v zamestnaní, okrem
existenčného strachu ⇒
nebude replikovať množstvo mémbiontov. Nebude vyvíjať mnohé spoločenské a
kultúrne aktivity ⇒
nebude replikovať množstvo mémbiontov.
Asi
bude aj viac zákonitostí, ale domnievam sa, že UVEDENÉ ŠTYRI ZÁKONITOSTI
sú schopné vysvetliť evolučnú výhodu ProCSM v súčasnom ekosystéme. Všetky
ostatné morálne mémbionty či už pro alebo contra sa na ekosystémovej
situácii iba priživujú a budia zdanie hodnotovej diskusie.
• DvC, ďakujem za šiesty rozhovor.
Pýtal
sa Miro Ščibrany
OZ
račan.sk
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára